דילוג לתוכן הראשי

רודוס - יום טיול בהרים

נסענו לאט על הכביש המהיר שמחבר בין רודוס (Rhodes city) ללינדוס (Lindos). נסענו לאט כי כולם נוסעים לאט, גם הרכבים עם הגג הפתוח והשיער המתבדר (ראינו הרבה כאלה). נסענו לאט כי הכביש מלא בטרקטורונים שנהגו בהם תיירים לא מנוסים. נסענו לאט כי אין מה למהר, הכל איטי יותר בחופשה באי יווני.

תצפית

נסענו לאט ואני תארתי מקומות שעברנו בדרך ועליהם אספתי מידע בשלבי הכנת הטיול. התקרבנו לחוף צמביקה (Tsambika או Tsampikaעליו קראתי שהוא מהחופים היפים והטובים באי (חוף חולי וזהוב וים כחול-טורקיז). מעל החוף, על הר גבוה ומצוקי, בנוי מנזר שמשקיף על הנוף היפה. עוד אני מספרת ומתארת ובן-זוגי מכריז שלידנו, מתוך הכפר שבשוליי הכביש, יוצא כביש עפר שמוביל להר גבוה, מקום יפה לתצפית.

מבט צפונה לכיוון חופי צמביקה
בדקנו בנייד ואכן הכביש מסומן. בשנים האחרונות אנחנו מנווטים עם הטלפון הנייד בעזרת אפליקציה שנקראת . Mapswithme את המסלול אנחנו ,עדיין, מתכננים עם מפה מנייר, כמו שעשינו בעבר. המפה מלווה אותנו לאורך הנסיעה, אבל בתוך כפר או כדי לוודא שאנחנו אכן על המסלול הנכון אנחנו נעזרים באפליקציה הזאת שפועלת .Offline בעזרת האפליקציה אנחנו גם יכולים לסטות מהתכנון המקורי ולבדוק כבישים מסקרנים.

ירדנו מהכביש המהיר לכפרArchangelos . הכפר מזכיר כפרים דרוזים בגליל. חצינו את הכפר ועלינו בדרך עפר. מכל פיתול הציץ נוף יפה יותר ויותר עד שהגענו לפסגה. בפסגה נמצא מנזר קטן. הסתובבנו קצת והתרשמנו מהנוף שנפרס לרגלינו.

המנזר שעל הפסגה, גובה 512 מ'.
בירידה חנינו ליד עץ אלון בודד וצעדנו לרכס שהפריד בינינו ובין תצפית מרהיבה מזרחה, תצפית על קו החוף הארוך הכחול והמפורץ של האי. החום לא איפשר טיול רגלי ארוך. נהנינו מההליכה הקצרה ומהמראה הנפלא של חופי רודוס המזרחיים. חבל שהלחות הרבה באוויר הגבילה את הראות.

מתחת לעץ הרחוק מחכה הרכב שלנו
מבט דרומה לכיוון לינדוס

בדרך

העצירה הבאה היתה בטברנה קסומה בדרך למרכז האי, לאזור ההררי. קפה קר (פרפה) וקינוח איטלקי טעים העלו את מצב הרוח מטוב לנפלא והוסיפו לאווירת החופש הנעימה ששררה בינינו. משיחה קצרה וידידותית עם בעלת המקום למדנו שהיא הגיעה מצפון איטליה לפני עשרים שנה והשתקעה ברודוס. הטברנה שלה Il Gelso בעיירה Lardos היא בעצם מסעדה איטלקית שעוררה בנו חשק לפיצה, חבל שהשעה לא התאימה. השיחה עוררנה בנו מחשבות על נדידה ומעברים.

Il Gelso, Lardos
משם המשכנו בדרך יפה מערבה, אל ההר הגבוה ביותר באי רודוס. יש לנו חיבה למקומות גבוהים ולכן בחרנו לנסות ולהגיע עם הרכב לפסגת הר Attavyros המתנשא לגובה 1215 מ'.

הדרך מתחילה ביערות אורנים יפים ואז יוצאת להר קירח שעליו תחנות רוח להפקת חשמל.

פסגה

כביש משובש מוביל לפסגה עליה נמצאים שרידי מקדש לזאוס. לפי המיתולוגיה היוונית המקדש נבנה ע"י Althaemenes  על פסגת ההר, מכיוון שזהו המקום הכי קרוב לאלים וגם מכיוון שממקום זה אפשר לראות את כרתים, מולדתו. כרגיל במיתולוגיה היוונית, חייו הושפעו מנבואה של האורקל שהובילה לגלות ברודוס ולבסוף...זהירות ספוילר...רצח אביו. הסתובבנו בין החורבות, התרשמנו, נהנינו מהנוף (הראות לא הייתה לטובתנו בגלל הלחות באוויר) ומהשקט. התפלאנו שלמרות שהאי עמוס בתיירים היינו שם יחידים ובודדים.

מההר הגבוה Attavyros ירדנו לעיירה אמבונאס (Embonas), עיירה יפה למרגלות ההר עם רחוב ראשי בו מרוכזות חנויות ומספר טברנות. ישבנו בזו שהיתה הכי עמוסה ולא התאכזבנו. מקום נעים, אוכל יווני טעים, יחס טוב ובעלת בית ידידותית שיודעת כמה מילים בעברית.

מצד ימין הטברנה שישבנו בה

בדרך

הדרך ההררית היפה הובילה אותנו ל- Profitis Ilias  (גובה 798 מ'). ליד הפסגה נמצא בית מלון שהוקם בשנת 1929 ע"י האיטלקים ששלטו באי. המלון נקרא "Elaphos and Elaphina" משמעות השם צבי וצביה כמו צמד הצבאים שנמצאים בכניסה לנמל בעיר רודוס ולציון הצבאים שחיים באזור ההררי בו מצוי המלון. ליד המלון ישנו מנזר ביזנטי. מעבר לכביש, מוסתר בין העצים, נמצא מבנה הרוס שנבנה כבית לרודן מוסוליני. בית המלון נזנח שנים רבות אבל לאחרונה חזר לפעול. המקום מקסים והאוויר צלול ונקי, כמובן שהתישבנו לקפה קר וגלידה.

תגלית

לסיום עצרנו ב Eleousa, בשולי העיירה ישנה כיכר רחבה מוקפת מבנים עזובים שעדיין אפשר לראות עליהם את פאר העבר. מסתבר שלעיירה הסטוריה מאד מעניינת מתקופת הכיבוש האיטלקי. העיירה הוקמה ע"י האיטלקים ושוכנו בה מתיישבים מאיטליה. אנחנו שוטטנו בין חורבותיו של מבנה מיוחד ומסקרן. בדיעבד גיליתי שהמבנה שימש כשוק. כתבה מעניינת ומומלצת על המקום עם הרבה תמונות מצאתי כאן. שאר המבנים שימשו כסנטוריום לאיטלקים חולי שחפת וכבית כלא.

עוד מבנה יפיפה ליד העיירה הוא בריכה עגולה שבמרכזה מזרקה. אל הבריכה מזרימים את מי המעין המקומי. ליד הבריכה ברז עתיק שמימיו קרירים ומרעננים. גם מבנה זה הוקם ע"י האיטלקים והוא היווה חלק ממערכת השקיה והפקת חשמל באמצעות מים. מבלי לדעת על ההיסטוריה המעניינת של המקום, השוטטות בכפר היתה נעימה ומעניינת, אפילו מסקרנת.

חזרנו למלון שבעי מראות וחוויות. היה לנו יום נפלא באזור יפה וכמעט לא מתוייר. מוזמנים להכיר עוד מקומות יפים ברודוס בבלוג שלי באתר למטייל.
עוד איים יווניים שטיילנו בהם הם: אויה, סמוטראקי ו-קורפו. מוזמנים ללחוץ על הקישור ולקרוא על החוויות שלנו.